j-haraldsson

Alla inlägg under januari 2012

Av Johan Haraldsson - 16 januari 2012 18:33

Den 14-15 januari var det dags för Dubbeldalingen, ett sammarbete mellan två motorklubbar i Offerdal och Hammerdal. Tävlingen bestog av 8SS som var uppdelat på två dagar, fyra sträckor om dagen och ca 100 km SS sammanlagt. Det var ca 60 bilar anmälda till tävlingen och några kända förare som t.ex Pontus Tidemand var med och tävlade och Patrik Sandell körde nollbil.


Dag ett var i Hammerdal och vi hade besiktat bilen på morgonen i krokom. Efter att bilen gått igenom besiktingen helt felfritt så lastade vi och drog iväg till Hammerdal. När vi kom dit satte vi upp vår enkla depå och väntade på att få starta. Första start var runt kl 6 på kvällen så de fyra första SS skulle köras i mörker. Min klass startade sist av alla runt kl 8. Första sträckan gick hyffsat bra tyckte jag och vägen var bra med tanke på hur många bilar som kört där före oss. Den andra streckan började i lika tempo och kändes hyffsat okej, men fram mot slutet av sträcka 2 märkte jag att bilen börjat koka och den började gå sämre och sämre. Vi lyckades ta oss i mål men när vi stannade i målet dog bilen och där var den tävlingen över. 


Motorn hade kokat så hårt under den tiden och tagit så mycket stryk så att den inte gick få den att gå igen, då fanns det inget annat val än att bryta tävlingen och dra tillbaka bilen till depån, lasta bilen och fara hem. 


Efter att ha sett de tiderna vi fick efter de två streckorna hade vi lyckats köra näst snabbast i min klass på båda streckorna. Totalsegrare blev Pontus Tidemand.


 

Av Johan Haraldsson - 1 januari 2012 21:16

Den 30 december körde jag årets sista tävling. De var JMK som anordnat Nyårsrundan som kördes i Östersund. Starten var på Östersunds stortorg där ca 50 tävlingsbilar först ställdes upp. Kl 3 var första starten och i ungdomsklassen var vi fyra stycken tävlande. Vi startade först efter debutanterna och vägarna var väldigt hårda och fina. Vi skulle köra två sträckor två gånger så totalt blev det fyra SS denna kväll.

När vi startade SS1 kände jag snabbt att de gick köra fort så vi låg i ganska bra och fick en tid på 9.39.0 och var hela 11 sekunder snabbare än tvåan. På den andra sträckan som var lite kortare gick det också ganska bra, vi hamnade på tiden 2.52.0 och var 5 sekunder snabbare än tvåan. Men dom andra två åken hade vi sämre tid än tvåan, men efter som vi kört så pass bra dom första två så räckte det till en seger.

Prisutdelningen var uppe i Lungre där också målet var. Efter prisutdelningen for vi nöjda hem för att ladda för nästa tävling som blir Dubbeldalingen som är två dagar lång tävling. Första dagen den 14 Januari i Hammerdal och andra dagen den 15 Januari i Krokom. 


Nu har jag kört rally i ett helt år och hunnit köra åtta tävlingar och är absolut nöjd med året. Ser fram emot ett nytt spänande år med mycket bilar och rally!!!


Jag vill också önska alla ett glatt år 2012 och tacka alla som hjälpt mig genom mitt första år i rallykariären.


 



Presentation


hejsan!
Jag heter Johan Haraldsson och kommer från Mattmar. Jag kör en Golf och tävlar för Offerdals MK. Min Co-driver heter Emma Haraldsson. Följ mig framöver i min rallyblogg.

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Fråga mig

0 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards